Trg globalnog sela

eCommerce Srbija, 01 Jul 2011

Potencijal e-trgovine u Srbiji je slabo iskorišćen. Manje od petine preduzeća koristi prilike koje trgovina na internetu pruža. Udeo internet-marketinga je na nivou od samo tri odsto u ukupnom, dok je u Velikoj Britaniji čak 20 odsto. Domaća preduzeća, a naročito preduzetničke radnje i mala preduzeća svoje internet-prezentacije shvataju olako, a rezultat toga su sajtovi sa oskudnim sadržajem i neažuriranim informacijama.

Kakva je internet-prezentacija neophodna da bi se privukli kupci?

Odgovor nije tako jednostavan, ali postoji nekoliko načela koja, pametno primenjena, donose prednost u odnosu na konkurenciju. Biti samo prisutan više nije dovoljno. "Treba mi sajt sa nekoliko stranica, naziv firme, broj telefona i adresa" je, nažalost, princip predstavljanja u Srbiji. Vrlo pogrešan princip. Mnoge firme žele da se istaknu u odnosu na konkurenciju tako što će uložiti u nekoliko stranica sa osnovnim informacijama i ponosno reći: "Mi imamo internet adresu". Na taj način se niste mnogo diferencirali jer dobar veb sajt zahteva mnogo više.

Pre svega je neophodan sadržaj koji će dati dovoljno informacija o preduzeću, a naročito je bitno da posedujete što više informacija o odlikama vaših proizvoda. Ukoliko potencijalni kupac poseti vaš sajt i vidi detaljno opisane karakteristike proizvoda, njegove dimenzije, način ugradnje, boje u kojima se prodaje, uputstvo za instalaciju, rukovanje, i slično, vi na taj način detaljno predstavljate asortiman i ne stavljate potencijalnog kupca u položaj da mora da dalje traži te informacije. Uz to i sami sebi štedite vreme koje biste potrošili u telefonskom razgovoru sa kupcem u kojem biste mu davali detaljna objašnjenja.

Vreme je naš najoskudniji resurs. Svi mi imamo neke novosti. Svet je danas jako dinamičan, a promene i novosti su svakodnevne. Zašto se onda ništa ne dešava u vašem preduzeću? Dešava se, i te kako, ali vaši kupci i partneri o tome nisu informisani. Odeljak"vesti" ili "novosti" treba da služi da vaše interesne grupe obaveštavate o novim proizvodima, poslovnim rezultatima, sajmovima na kojima ste učestvovali, standardima koje ste uveli i ostalim zanimljivostima.

Kupac ili partner kada ima priliku da bude obavešten o zbivanjima u vašoj firmi, stiče utisak o otvorenosti firme, a samim tim i poverenje u ono što radite. Bitno je znati i da je pozicija internet-adrese u pretraživačima kao što su Google, Yahoo i ostali, bolja ukoliko se sajt redovno ažurira.

Zašto kolica, kada mogu e-kolica?

Kupac ne voli da se muči. Zašto mu ne izaći u susret i omogućiti mu da kupovinu izvrši direktno sa svog računara ili mobilnog telefona? Sistemi elektronskih kolica to omogućavaju. Postoje i specijalizovana internet-mesta za elektronsku kupovinu, kao što su Amazon.com i Ebay.com, ali i većina srednjih i velikih preduzeća u razvijenijim državama nudi ovu opciju.

Mala preduzeća treba da se ugledaju na velike igrače, naročito zbog činjenice da je u poslednje vreme moguće pronaći besplatne programe za e-kolica koji se lako uvode. Oni pored mogućnosti da kupac kupuje direktno sa sajta, plaća kreditnom karticom ili pouzećem, daju vlasnicima priliku da pogledaju profile kupaca i steknu uvid u pol, starost, interesovanja, gradove ili zemlju porekla i na taj način uspešnije izvrše segmentaciju tržišta. Takođe, sistemi e-kolica omogućavaju kupcima da ocenjuju proizvode, a tako i preduzećima da unaprede ponudu i usklade je u odnosu na potražnju.

Vaše internet mesto ili veb sajt je sve češće i prvi utisak koji neko stiče o vašem preduzeću. Bila ona mala radnja, studio, proizvodni pogon ili uslužna firma, neophodno je da posvetite dovoljno vremena i sredstava da stvorite svoj reprezentativan ćošak na internetu. Svaki uložen dinar u ovaj vid marketinga biće višestruko vraćen, jer kako Bil Gejts kaže: "Internet postaje trg globalnog sela sutrašnjice".

(Izvor: Ekonom:east)