Finalni veliki potez

Niko ne želi da umre. Čak i ljudi koji žele u raj ne žele da umru da bi otišli tamo. A ipak, smrt je odredište koje svi delimo. Niko joj nije do sada pobegao.I tako i treba da bude, zato što je smrt verovatno jedan od najboljih izuma života. Ona je način promene života.

Ona izbacuje staro kako bi napravila prostor za novo. A to novo ste vi.” Tako je 2005. u sada već čuvenom obraćanju diplomcima Stanford univerziteta govorio Stiv Džobs (Steve Jobs), jedan od najvećih vizionara svoje generacije i koosnivač Epla (Apple), američke multinacionalne kompanije za proizvodnju potrošačke elektronike, kompjuterskog softvera i personalnih računara. Džobs je studente tada pozvao da budu vođeni svojim snovima i pronalaze nove šanse u životnim padovima – uključujući i samu smrt. Upravni odbor Epla je u četvrtak objavio da je Džobs (56) preminuo “u miru, okružen svojom porodicom”, ali nije dat uzrok smrti, iako se znalo da je godinama bolovao od raka pankreasa.

Hardverska revolucija

Džobs je bio suosnivač Epl kompjutersa 1976, zajedno sa prijateljem iz detinjstva Stivom Voznijakom. Već prve godine, Epl je inkasirao oko 140 miliona dolara. Eplovi računari pokazali su se jednostavni za upravljanje i lako pristupačni početnicima. Time je, zapravo, Epl započeo hardversku revoluciju.


Lansiranje Mek računara 1984. godine

Čuveni mekintoš kompjuter (Mek) lansiran je 1984. Naredne godine, posle sukoba sa upravnim odborom, Džobs je napustio Epl i osnovao NeXT, kompaniju za razvoj kompjuterskih platformi specijalizovanih za visoko obrazovanje i poslovna tržišta. Studio za animaciju Piksar je kupio 1986. i proslavio se kao producent “Priče o igračkama”, prvog igranog filma u potpunosti rađenog u 3D animaciji.

Džobs se vratio u Epl 1997. i proizveo OSX, operativni sistem za mekintoš, zatim iPod, iPhone, i iPad – koje svi smatraju revolucionarnim izumima. Ovog avgusta je podneo ostavku kao izvršni direktor kompanije i povukao se. Kompanija je izdala saopštenje da su ”izgubili vizionara i kreativnog genija” i “da će volja njegovog duha zauvek biti osnova Epla”.

Džobs je bio jedan od simbola i možda najprepoznatljivije ime “Silicijumske doline” smeštene nedaleko od San Franciska. Na vest o Džobsovoj smrti, prodavnice Epla od San Franciska preko Njujorka do Hongkonga su preplavili ljudi koji su želeli da izraze saučešće. “Ono što je on uradio za nas kao kulturu provejava jedinstveno kroz svaku osobu. Čak i ako ljudi nikada ne budu koristili nijedan Eplov proizvod, uticaj koji je on ostavio je dugoročan”, izjavila je jedna prodavačica.

Gugl, Soni, Samsung, Majkrosoft – korporativni džinovi koji su se sudarali sa Džobsovom „bebom“, tehnološkim čudom od deteta, Eplom – ostavili su po strani svoja rivalstva.

“Hvala što si pokazao da ono što si napravio može promeniti svet”, napisao je osnivač Fejsbuka Mark Cukerberg.

“Za one koji su imali tu sreću da rade sa Stivom, to je bila neverovatno velika čast. Mnogo će mi nedostajati Stiv,” izjavio je koosnivač Majkrosofta Bil Gejts.

Digitalna budućnost

Pod Džobsom, Eplovi proizvodi su promenili način na koji potrošači kupuju muziku, čitaju knjige i uživaju u filmovima. Sam Džobs je vukao druge industrije u digitalnu budućnost. Mnogi radnici tajvanske kompanije Foxconn, koja u Kini proizvodi Eplove uređaje, međutim, razboleli su se ili počinili samoubistvo tokom rada, tako da ima onih koji nemaju lepih reči za koosnivača kompanije. Njihov stav je da Stivova smrt ne oslobađa Epl od krivice zbog načina poslovanja u NR Kini, u kojoj kompanija planira nastavak ekspanzije.

Danas, više od 70 odsto prodaje Epla,i veliki deo profita, dolazi od njegove snažne mobilne platforme iOS, operativnog sistema koji je u stvari najveće Eplovo dostignuće. Zbog toga iPhone i iPad imaju veliki i rastući deo tržišta pred sobom. Epl ne samo da dobro razume ponašanje potrošača, i to koristi da redefiniše MP3 plejere, laptopove, smart telefone, i čak tablete, već razume i ono što je ključno, brending.

Dok drugi proizvođači smart telefona stalno menjaju nazive svojih proizvoda, što im smanjuje dominaciju, Eplovi proizvodi imaju stalne nazive i povezani su sa kompanijom. Snaga Eplovog uspeha nije najnovija tehnologija, koja jeste važna, već brend koji teži da bude asociran sa prestižom i kvalitetom. Epl je uspeo da sebe pozicionira kao kompaniju koja prodaje vrhunski proizvod širom kompjuterske industrije. Džobsovo bogatstvo procenjeno je na 8,3 milijarde dolara. Epl je kompanija vredna 350 milijardi dolara, kada se uzmu u obzir penzione štednje, fondovi za koledže, i štednja velikog dela stanovništva koja je investirana u kompaniju. To su investitori koji su se kladili na viziju Stiva Džobsa.

Ostaje pitanje šta će se desiti sa Eplom i industrijom tehnologije? Analitičar Džin Munster iz Pajper Džefri Kos, izjavio je da je Džobsov “finalni veliki potez” bilo pripremanje Tima Kuka za naslednika. Za Kuka, koji je sada glavni izvršni direktor, izazov će biti razvoj sledeće generacije Eplovih proizvoda i suočavanje sa konkurencijom na tržištu koje je Džobs stvorio. Guglov „android“ je iznikao kao najveća pretnja Eplu nakon razvoja u telefonima i tabletima. Kuk, koji je prošle nedelje predstavio iPhone 4GS, osloniće se na grupu direktora koji su dugo radili zajedno sa Džobsom.

(Izvor: Ekonom:east)